In de
lessen niet confessionele zedenleer zetten we de kinderen ertoe aan vrij en
zelfstandig te denken en te handelen.
De
lessen zijn een ontdekkingstocht naar zichzelf, de anderen en de wereld om ons
heen.
De
kinderen leren er: - zichzelf beter kennen maar ook wat andere mensen denken en
doen, en waarom
- nadenken over hoe ze willen leven
- waarom ze iets doen of juist niet
- hoe ze op een fijne manier met iedereen kunnen omgaan en samenleven.
Dit
alles gebeurt op een vrijzinnig-humanistische basis, d.w.z. via vrij onderzoek,
zonder enige vorm van godsdienst, of van een geloof in een god, en door de mens
centraal te stellen.
Werkmethodes
Aan
de hand van concrete situaties of verhalen die aansluiten bij de leefwereld van
het kind, kunnen ze zich inleven in de gedachten en gevoelens van anderen. Ze
leren ook hun eigen gevoelens en gedachten onderzoeken.
Via
allerlei gespreksvormen leren ze dat niet iedereen dezelfde mening heeft, leren
ze de mening en argumenten van anderen kennen en leren ze vrij en zelfstandig
denken.
Met
behulp van diverse werk- en spelvormen leren ze zich zowel verbaal als
niet-verbaal uit te drukken en leren ze handelen volgens hun eigen inzichten.
In
een schrift verzamelen we de verwerking per thema. We doen echter heel wat meer
dan de loutere weergave op papier.
Evaluatie
Hoewel
de lessen zedenleer zeker en vast een bron van kennis zijn, focust het rapport
zich vooral op de groei van uw kind in sociale vaardigheden, maatschappelijk
aanvaardde attituden, het kritisch denken, medewerking en inzet in de lessen
zedenleer.