Geboorterituelen
Met de leerlingen van de tweede graad werkten we samen rond geboorterituelen in de verschillende levensbeschouwingen.
We leerden dat er veel verschillende rituelen bestaan rond de komst van een nieuwe baby.
De grote overeenkomst, is dat het bij iedereen een grote, speciale en vreugdevolle belevenis is.
Dit was nieuw voor de lln: het
dopen, Allah Akbar, dat ik geboren werd, alles dat er overal iets gebeurt als
er een baby geboren wordt,
Dit zullen zij nooit vergeten:
het velletje van de piemel afsnijden, Allah Akbar betekent: Allah is groot,
Dit vonden zij het allerleukste:
alles, dat alle klassen samen zaten, het velletje af doen, de kaartjes maken, huiswerk maken, luisteren
naar het liedje
Dit vonden zij niet leuk: te
weinig tijd om de geboortekaartjes af te werken, het haar knippen, van die
dadels
We wensen iedereen een fijn 2017 toe!!!!
Zedenleer en islam speelden samen rond het boek: Kroepoek en saté

De laatstse les voor de kerstvakantie speelden we met het 1e en het 2e ljr samen met onze vriendjes van Zedenleer rond het boek: Kroepoek en Saté.
We speelden het boek na door spelletjes uit het boek na te spelen, beroepen uit te beelden en gerechten te proeven.
We vonden het allemaal superleuk!!
Tot volgend jaar!!!!!
Kijk maar naar de foto's hier
De berenklas
1e les levensbeschouwing voor het 1e leerjaar
Hallo!
Op donderdag 8/9/’14 hadden de leerlingen van het 1e
leerjaar hun eerste les levensbeschouwing.
Van de kleuterklas naar het eerste leerjaar is voor de
kinderen een hele grote stap om te nemen.
Het zijn angstige en spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze
steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat ogenblik worden de leerlingen in vele scholen, zonder
enig woord van uitleg van elkaar gescheiden voor de levensbeschouwelijke
lessen. De kinderen moeten dan naar aparte klassen, bij verschillende leerkrachten om over andere onderwerpen les
te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen dat het is omdat ze
anders denken of verschillend geloven.
Wat is geloven? Waarin geloven zij? Wie is beter? Wie is
slechter?
Daarom besloten wij om de eerste lesjes levensbeschouwing
gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die “scheiding”.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen
we uit dat, de ouders voor hen een keuze gemaakt hebben volgens hun visie. De
beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing aan de hand van zaken
die herkenbaar zijn voor de leerlingen, die zo aansluiting vinden bij hun eigen
beertje en juf.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun
levensbeschouwelijke groep kennen en maken kennis met de leerlingen in hun
groep.
Juf Vera is afwezig
en is nog niet vervangen, maar zij zond wel haar beertje Knubbe naar
school, om te vertellen over de lessen Zedenleer.
Vanaf volgende week zitten we apart in onze eigen
levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. Soms
komen we samen in de berenklas om nog meer van en over elkaar te leren.
Groetjes,
De juffen levensbeschouwing
Voor meer foto's klik hier
Wij wensen iedereen een fijn eindejaar toe!
Kerstproject ‘15

Binnen de
eigen levensbeschouwing maakten we een videofilmpje waarin we het kerstfeest
vanuit onze eigen visie vertellen.
Tijdens de
laatste les voor de Kerstvakantie, bekeken we elkaars filmpjes.
Evaluatie
1) Dit was helemaal nieuw voor mij
- waarom
kinderen van godsdienst vieren op kerstmis
- dat de
Christenen “Gloria!” zingen
- dat
iedereen in God kan geloven
- van Sarp
en Thierno (islam)
- dat
zedenleer een ander kerstverhaal had vÓÓr kerstmis
- dat de
islamieten kerst niet vieren
- dat
katholieke en protestantse bijna hetzelfde is
- dat de
moslims Maria en Jezus anders uitspreken
2) Dit vond ik het allerleukste tijdens dit
project
- Rudolf is
een rendier met een rode neus
- de
filmpjes maken en inoefenen
- dat Jezus
bestaat
- het was super
leuk om de andere verhalen te horen
- het
filmpje met de Vikings
- dat er een
toneel bij was en een soort verhaal van islam
- dat ik het
elfje mocht zijn
3) Dit zal ik nooit vergeten
- alles ga
ik niet vergeten
- dat Jezus
geboren i s in een stalleke vol met stro
- Santa
Claus = kerstman en in de islam hebben ze een andere naam voor Maria
- dat Jezus
geboren is op kerstmis
- dat de
groep van Sarp zijn godsdienst gemarteld werd
- de liedjes
van Rudolf en Gloria
- dat Santa
Claus van Sinterklaas komt
- dat Jezus
voor de islam ook dinges doet
- dat het
heel leerrijk en leuk was
- dat Kerst
bij de Germanen is ontstaan
De leerlingen mochten het project een score
geven.
Behaalde
totale score: 8.5/10
Onze hoogste
score was 10/10 en de laagste 0/10
Aanslagen Parijs '15
Naar aanleiding van de aanslagen in Parijs, hebben we samen met de leerlingen van het 4e leerjaar
rond het belang van wederzijds respect en vrede gewerkt.
We maakten een vriendschapsketting.
Voor meer foto's klik hier
De berenklas
1e les levensbeschouwing (Godsdienst, Zedenleer, Islam)
Schooljaar '15-'16
Op 3/9/’15 hadden de leerlingen van het 1e leerjaar hun eerste les levensbeschouwing. Het eerste leerjaar is voor de kinderen een hele grote stap om te nemen. Het zijn spannende dagen voor hen. Dan zoeken ze steun en veiligheid bij hun vriendjes.
Net op dat moment worden zij zonder enig woord van uitleg van elkaar gescheiden om in aparte klassen, bij andere juffen, over andere onderwerpen les te krijgen. De kinderen begrijpen niet waarom. Soms horen zij dat het is omdat ze anders denken, anders geloven. Wat is geloven? Waarin geloven zij? Snel denken zij soms in termen als: “beter” en “slechter”.
Daarom besloten wij om de eerste twee lesjes levensbeschouwing gezamenlijk te geven en de leerlingen voor te bereiden op die “scheiding”.
Aan de hand van de persoonlijke verhalen van beertjes leggen we uit dat de ouders van de leerlingen voor hen een keuze gemaakt hebben naar hun visie. De verschillende beertjes vertellen kort iets over hun levensbeschouwing, herkenbaar en begrijpelijk voor de leerlingen.
Aan de hand van spelletjes leren de kinderen hun eigen levensbeschouwing en groepje kennen.Vanaf volgende week zitten zij apart in hun eigen levensbeschouwelijke klasjes. Toch blijven we allemaal grote vrienden. En er komen zeker nog momenten in de berenklas om nog meer over elkaar te leren.
Voor meer foto's klik hier
Voor meer foto's klik hier
DE BERENKLAS
Schooljaar '14-'15
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interlevensbeschouwelijke
module:
DOOD EN BEGRAVING
Schooljaar '14-'15
Schooljaar '14-'15
Eind oktober 2014 brachten
we met het 4de, 5de en 6de leerjaar een bezoek
aan de begraafplaats in Melle. De kinderen waren in groepjes verdeeld en kregen
opdrachten. Ze keken naar symbolen en teksten op de grafzerken en urnen, en
ontdekten de eigenheid en het geloof of de waarden van een overledene.
In de klas leerden we
verder over begrafenis, crematie en de visie op de dood in de verschillende
levensbeschouwingen. Elke juf bracht een powerpoint en er was gelegenheid om
vragen te stellen.
Deze activiteit was voor ons ook een aanleiding om
over onze eigen geloofsovertuiging te spreken in het algemeen.
Dit vonden de kinderen er
van:

- Het was leuk dingen te
ontdekken die ik nog niet wist en de powerpoint was mooi! (Lien)
- Ik vond het interessante lessen en leuk om samen te kunnen werken. (Arne)
- Ik vond het hele leuke
lessen want we leerden veel bij over wat er met iemand kan gebeuren die
gestorven is. Ik weet nu ook wat een columbarium is. (Akke)
- Ik wist niet dat mensen
uit zoveel kunnen kiezen na de dood! (Harman)
- De lessen waren leuk
omdat we allemaal samen zaten en ook interessant om zoveel bij te leren. (Zeger)


- De lessen waren superleuk ook omdat we met alle kindjes samen naar de begraafplaats zijn gegaan. Ik weet nu dat moslims in witte doeken worden gewikkeld en dan in een bepaalde richting begraven worden. (Sara)
- Interessant, zoveel
keuze na de dood. En dan nog uitgestrooid kunnen worden of in een diamant
kunnen veranderen! (Névé)
- We leerden veel bij door het kijken naar de graven. De powerpoint was heel mooi! (Adriaan)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
8 jan. 2015 Gezamenlijke les rond Charlie Hebdo
Door
de ‘gulden regel’ van verschillende levensbeschouwingen onder de loep te nemen,
kwamen we bij de gedachte dat elke levensbeschouwing streeft naar respect en
samenwerking met de ander.
8 jan. 2015 Gezamenlijke les rond Charlie Hebdo
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Parijs rond de aanslagen op
Charlie Hebdo, zijn we met de leerlingen van het 5de en 6de
leerjaar een debat aangegaan. We luisterden naar de mening van de kinderen, en
lieten hen nadenken over: recht op vrije meningsuiting, respect voor andere
meningen.
We
probeerden aan de hand van dit project, veralgemening over andere
levensbeschouwingen (hier in het bijzonder t.o.v. de Islam) tegen te gaan.

Tot slot kregen de leerlingen de opdracht om zelf een cartoon of slogan
te tekenen die handelt over respect tegenover andere levensbeschouwingen of
kerngedachten uit deze les weergeeft. We selecteerden er enkele:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------